سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ساختار سیستم وی آر اف

 

دستگاه وی آر اف

سیستم تهویه مطبوع سرمایشی و گرمایشی وی آر اف، دستگاهی شبیه کولر گازی با چندین یونیت داخلی می ‌باشد  . لازم به ذکر است که با توجه به حساسیت سیستم وی آر اف، اجرای کار آن بسیار تخصصی است که در صورت وجود کوچک ترین نقص در طراحی یا اجرا آن، کل سیستم دچار مشکل می ‌شود. پس بهتر است در صورت خرید دستگاه از هر شرکت و یا برندی کار طراحی، نصب و اجرا به عهده فروشنده باشد.

دستگاه وی آر اف به معنای جریان متغیر مبرد است. منظور از متغیر بودن جریان مبرد این است که در سیستم ‌های تراکمی مانند چیلر تراکمی، جریان مبرد ورودی به اوپراتور، همواره مقدار مشخص و ثابتی وجود دارد ولی در دستگاه وی آر اف که بر پایه سیکل تبرید تراکمی کار می ‌کند، این قابلیت وجود دارد که مقدار جریان مبرد ورودی به هر اوپراتور (یونیت ‌های داخلی نصب شده در ساختمان) را می‌ توان کنترل کرد و در نتیجه دمای هر اوپراتور را به طور جداگانه و مستقل از سایر اوپراتور ها تنظیم کرد.

در گذشته های نه چندان دور، چیلر ها به عنوان بهترین سیستم سرمایشی مطرح بودند‌، ولی امروزه با ابداع سیستم تهویه مطبوع مرکزی وی آر اف مهندسان بیشتری این سیستم را به عنوان برترین سیستم بر می‌ گزینند. با توجه به این که بهینه سازی مصرف انرژی از اولویت های همه افراد، ادارات و سازمان ها محسوب می شود‌، امروزه نسل پیشرفته ‌ای از سیستم های مبتنی بر سیال مبرد به بازار عرضه شده که یکی از آن ها دستگاه وی آر اف می باشد. با آمدن سیستم های تهویه مطبوع یکپارچه دیگر نیازی به راه اندازی وسایل خنک کاری در تابستان و راه اندازی وسایل گرمایشی در زمستان نخواهیم داشت. این سیستم ها با ظرفیت 25 KW تا 250 KW از یک واحد بیرونی و چندین واحد داخلی تشکیل شده که به صورت یک واحد کاملا یکپارچه می‌ تواند تمامی نیاز های برودتی، حرارتی و تنظیم سرعت هوای ورودی به هر واحد را به بهترین شکل ممکن و به صورت هوشمند و مستقل انجام دهد.

به ‌طور‌ کلی، فناوری وی آر اف این امکان را برای چندین واحد داخلی و یا مناطق مختلف برای کار در همان سیستم را فراهم می‌ کند. سیستم ‌های وی آر اف می ‌توانند یک سیستم پمپ حرارتی یا یک سیستم بازیابی گرمایی باشند که گرمایش و سرمایش هم زمان را فراهم می ‌کند. به دلیل تطبیق‌ پذیری، سیستم وی آر اف را می ‌توان سفارشی کرد تا تقاضای خاص هر پروژه را برآورده کند. یک درایو با سرعت متغیر، کمپرسور را کنترل می‌ کند و به آن اجازه می‌ دهد جریان مایع مبرد را از طریق چند سیم پیچ تبخیر تنظیم و تغییر دهد. این منجر به کنترل دما برای هر منطقه یا فضا می‌ شود، فرآیندی که به عنوان منطقه‌ بندی نیز شناخته می ‌شود. این سیستم می‌ تواند اتاق‌ های جداگانه را به طور هم زمان گرم و سرد کند. همچنین می ‌تواند انرژی را از اتاق ‌های خنک به اتاق‌ های گرم منتقل کند.

دستگاه وی آر اف

ساختار سیستم وی آر اف

یونیت های داخلی سیستم وی آر اف کاملاً شبیه به فن کویل ها هستند، با این تفاوت که به جای آب، مبرد درون لوله های کویل جریان پیدا می کند.

سیستموی آر اف در حالت گرمایش

یکی از ویژگی های این دستگاه این است که به طور هم زمان می تواند سیستم سرمایشی گرمایشی باشد و در ادامه این موضوع را نیز بررسی می کنیم.

تأمین هوای گرم مورد نیاز ساختمان، توسط سیستموی آر اف به دو روش امکان پذیر می باشد:

1.     سیستموی آر اف دو لوله ای – هیت پمپ  (Heat Pump)

در این روش که به سیستم دو لوله ای شناخته می شود، امکان گرمایش و سرمایش تمامی زون ها، اما نه به صورت هم زمان وجود خواهد داشت. چنان که در فصل گرما و به هنگام سرمایش، کویل یونیت های داخلی با دریافت مایع مبرد عبوری از شیر انبساط، به عنوان یک اواپراتور عمل کرده و در فصل سرما، به هنگام گرمایش، با دریافت بخار داغ خروجی از کمپرسور، به عنوان یک کندانسور عمل می کند.

سیستم دو لوله ای وی آر اف

2.     سیستموی آر اف سه لوله ای – بازیابی حرارت  (Heat Recovery)

در این روش که به سیستم سه لوله ای شناخته می شود، امکان گرمایش و سرمایش تمامی زون ها، به صورت هم زمان وجود خواهد داشت. چنان که هر یونیت داخلی به کمک یک جعبه برقی که مجهز به یک سری شیر های برقی می باشد، از سه لوله مجزا شامل خط مایع، مکش و دهش منشعب می شود.

به این ترتیب در یونیت های سرمایشی، مسیر رفت خط مایع و برگشت خط مکش باز شده و کویل یونیت به عنوان یک اواپراتور عمل می کند. در یونیت گرمایشی، مسیر رفت خط دهش و برگشت خط مایع باز شده و کویل یونیت به عنوان یک کندانسور عمل می کند.

به علاوه، معمولاً تعدادی مبدل حرارتی اضافی در جعبه های توزیع تعبیه می شود تا به این صورت حرارت بخار داغ خارج شده از یونیت های سرمایشی به جریان مبرد در حال ارسال به سمت زون های نیازمند گرمایش، منتقل شود. این چنین بهینه سازی قابل توجهی در مصرف انرژی اتفاق می افتد.

قطعات اصلی تشکیل دهنده دستگاه وی آر اف

قطعات اصلی تشکیل دهنده دستگاه وی آر اف عبارت است از: یونیت خارجی که شامل الکتروموتور، کمپرسور، مجموعه کندانسور و فن، شیر انبساط الکترونیکی، بدنه محافظ بیرونی، شاسی دستگاه و ... است که به طور معمول روی بام یا فضای آزاد نصب می‌ شود. یونیت ‌های داخلی که به‌ صورت سقفی، دیواری و زمینی داخل ساختمان نصب می‌ شوند و شامل اوپراتور (کویل مسی) و فن هستند.

دستگاه وی آر اف

نحوه عملکرد دستگاه وی آر اف

منطق عملیاتی این سیستم با توجه به هر سازنده متفاوت است. دستگاه وی آر افاطلاعات مورد نیاز فضا را دریافت می کند و با بررسی شرایط هوایی بیرون با بهینه سازی مصرف انرژی اقدام به تا مین شرایط آسایش می کند. مزیت اصلی این سیستم توانایی تغییر مصرف انرژی با توجه شرایط محیطی است.

هنگامی که کاربر در یک فضا دستگاهی را روشن می کند، یونیت خارجی متوجه می شود و شروع به کار می کند. یونیت خارجی مشخصات دمای بیرون و دمای مورد نیاز را بررسی کرده و دور کمپرسور را تغییر می دهد تا به نیاز مربوطه پاسخ بهینه دهد.

هنگامی که یک دستگاه یونیت داخلی دیگر روشن شود، یونیت خارجی متغیر ها را دوباره بررسی می کند و دور کمپرسور را تغییر می دهد تا به شرایط مورد نیاز برسد و مصرف بهینه ای داشته باشد. کل این روند به صورت هوشمند و خودکار و با کم و زیاد شدن درخواست های کاربر تغییر می کند و انجام می شود.

برخی از قابلیت ها و ویژگی های سیستم تهویه مطبوع وی آر اف

سیستم های تهویه مطبوعوی آر اف چندین مزیت کلیدی (به خصوص نسبت به چیلر ها) دارند که در زیر به برخی اشاره شده است:

هوشمند بودن سیستم تهویه وی آر اف: قابلیت کنترل دما در هر محیط به صورت مجزا و امکان انتخاب دما های متفاوت توسط یک یونیت خارجی.

تنظیم دما با کنترل هوشمند‌: این سیستم قابلیت تنظیم دمای هر قسمت از فضای تهویه شونده را به میزان دلخواه و به صورت مستقل از سایر قسمت ها را داراست.

گاز مبرد سازگار با محیط زیست: استفاده از گاز R410a به عنوان سیال مبرد درون لوله ها که کاملا با محیط زیست سازگار بوده و به لایه اوزن آسیبی نمی رساند.

عیب یابی اتوماتیک دستگاه وی آر اف: مجهز به تکنولوژی Line Error بوده و به صورت اتوماتیک کل سیستم را چک کرده و عیب های آن را مانیتور می کند.

عدم نیاز به تکنسین نگهدار: در سیستم های موتورخانه ای و چیلر به اپراتور نیاز بوده ولی در تهویهوی آر اففقط سرویس های فصلی و نهایتا چک کردن فشار گاز نیاز است.

سیستم تهویه مطبوع کامل: سیستم های تهویه مطبوع وی آر اف تمامی نیاز های سرمایشی، گرمایشی، کنترل دقیق دما، شدت جریان هوا و فیلتراسیون هوای ورودی را بر طرف می کنند.

طراحی خاص‌: یک واحد یا یونیت بیرونی می‌ تواند هم زمان به چندین واحد داخلی با ظرفیت های متفاوت متصل شود (در محصولات فعلی حداکثر اتصال 64 یونیت داخلی به یک یونیت بیرونی ترکیبی).

بازه‌ دمایی گسترده: بر خلاف سیستم های مبتنی بر چیلر که در آب و هوا های با رطوبت بالا کارایی خود را از دست می ‌دهند‌، این سیستم قابلیت گرمایش و سرمایش را از 20- تا 52+ درجه را داراست و از نظر آب و هوایی محدودیتی ندارد.

استفاده از تکنولوژی تزریق بخار در سری های جدید‌: با بهره گیری از تزریق بخار این دستگاه قادر خواهد بود حتی در شرایط دمایی 25- درجه سانتی گراد به کار خود ادامه دهد و با این روش راندمان گرمایش 27 درصد نسبت به قبل افزایش یافته است.

حذف موتورخانه‌: به دلیل این که نصب یونیت های خارجی مانند موتور الکتریکی و کندانسور در فضای غیر مفید مانند پشت بام صورت می گیرد‌، دیگر نیازی به فضای موتورخانه و متعلقات آن مانند برج خنک ‌کننده، چیلر، بویلر، منبع انبساط و ... نخواهد بود.

نصب با اشغال حداقل فضا‌: نصب یونیت ‌های داخلی در سقف به صورت مرکزی به فضای کمی نیاز داشته و از فضای مفید اتاق ها نمی‌ کاهد و نیز این که یونیت ‌های خارجی برخلاف سیستم ‌‌های تهویه مطبوع موتورخانه‌ ای فضای مفید ساختمان را اشغال نمی کنند.

تکنولوژی کنترل روغن هوشمند‌: در نسل های گذشته هر 8 ساعت یک بار دستگاه به بازیابی روغن موجود در لوله‌ ها اقدام می‌ کرد و آن را به کمپرسور باز می ‌گرداند ولی در تکنولوژی نوین سنسوری در کمپرسور وجود دارد که هر لحظه مقدار روغن کمپرسور را بررسی کرده و فقط در صورتی که سطح روغن در کمپرسور کاهش می یابد‌، روغن بازیابی می‌ شود‌، با این عمل تعداد دفعات بازیابی کاهش یافته و مصرف انرژی کاهش می یابد.

بهینه سازی مصرف انرژی‌: کاهش مصرف و افزایش راندمان این سیستم به چندین عامل بستگی دارد. سیستم تهویه وی آر اف اتلافات مربوط به کانال هواسازی داکت که در حدود 10 الی 20 درصد می باشد را حذف می‌ کند، استفاده از کمپرسور های دور متغیر و کارکرد بهینه متناسب با نیاز مصرف کننده و افزایش راندمان تا 30 درصد به دلیل هوشمند بودن سیستم و اندازه گیری دما توسط هر پنل داخلی و اتصال تمامی پنل های داخلی به پنل خارجی و همچنین دارای یک سیستک مدیریت یکپارچه می باشد.

استفاده از کمپرسور های اینورتر دور متغیر به جای کمپرسور های دور ثابت‌: کاربرد این تکنولوژی به این معنی است که تعداد دوران کمپرسور به صورت کنترل هوشمند و متناسب با مقدار نیاز مصرف کننده در حالت سرمایش و گرمایش تغییر کرده و دیگر نیازی نیست که در بار های کم، کمپرسور با ماکزیمم توان خود کار کند. به کارگیری این نوع کمپرسور ها در محصولات انواع مدل های دستگاه وی آر اف باعث می شود که نسبت به کولر های گازی تا حداکثر 40 درصد در مصرف انرژی برق صرفه جویی شود. نسل جدید این کمپرسور ها بسیار کم صدا، دارای راندمان بالا و بازه کاری گسترده هستند.

راحتی در نصب و راه اندازی‌‌: اغلب برای نصب چیلر ها به جرثقیل نیاز است ولی سیستم های تهویه وی آر اف سبک و در اندازه های منطقی بوده و معمولا به جرثقیل نیاز نخواهد بود. یونیت‌ های خارجی آن به صورت واحد های جداگانه بوده که پس از قرار گیری در محل نصب به صورت شبکه ‌ای به هم متصل شده و قابلیت خنک ‌کاری تا ظرفیت صد ها تن را دارا هستند. از طرفی همین کاهش وزن منجر به کاهش نیاز به تقویت کردن (آرماتور بندی) بیش از حد در محل نصب (پشت بام) خواهد شد.

دستگاه وی آر اف

کاربرد های سیستم تهویه مطبوع وی آر اف

·        مرکز نگهداری افرار مانند خانه سالمندان و ...

·        شرکت و کارخانجات تولیدی و رستوران ‌ها و ...

·        مدارس و دانشگاه ‌ها (کلاس ‌های درس، کتابخانه ‌ها، سلف، راه رو‌ ها و ...)

·        آپارتمان ‌های مسکونی (از واحد های کوچک گرفته تا ساختمان‌ های چند ده طبقه).

·   هتل‌ ها (طراحی جداگانه سیستم تهویه مطبوع اتاق ‌ها نسبت به آشپزخانه، استخر و ... و عدم اشغال فضای اتاق‌ ها).

·   سوپر مارکت ‌ها و مراکز خرید بزرگ و کوچک (انجام عملیات خنک ‌کاری، ویژه بخش ‌های حساس، تامین بیشتر هوا در محوطه جلویی).

·   ساختمان ‌های اداری (تمامی فضا ها مانند اتاق ‌های اداری، اتاق انتظار، سالن کنفرانس و ... که متناسب با نیاز، مقدار تهویه هر قسمت قابل کنترل و تغییر است).

·   بیمارستان ‌ها (کنترل مقدار هوای ورودی به بخش ‌های مختلف، تنظیم کیفیت هوا، تنظیم دقیق رطوبت هوا، ورودی به میزان دلخواه، توانایی کارکرد 24 ساعته در 7 روز هفته).

قیمت سیستم تهویه مطبوع وی آر اف

قیمت سیستم تهویه مطبوع وی آر اف نسبت به سایر دستگاه‌ های تهویه مطبوع نسبتاً بالا می ‌باشد و انتخاب و خرید آن باید با توجه به محل استفاده و منابع انرژی موجود باشد. چون این سیستم به موتورخانه‌ خاصی نیاز ندارد پس تا حدودی این قبیل هزینه ‌ها کاهش می ‌یابد. وارداتی بودن این سیستم می‌ تواند دلیل دیگری برای قیمت بالای آن باشد و با توجه به نوسانات ارز قیمت متغیر می ‌باشد. از دیگر معیار های تعیین قیمت دستگاه وی آر اف، ظرفیت یونیت خارجی و انتخاب نوع یونیت داخلی می ‌باشد.

مجموعه تولیدی و صنعتی مهتاب گستر در زمینه تولید انواع سیستم های تهویه مطبوعبه صورت حرفه ای در حال فعالیت است. شما هر گونه نیازی که به انواع دستگاه وی آر افو دیگر محصولات داشته باشید توسط کادر مجرب و حرفه ای ما در کم ترین زمان ممکن و با بهترین کیفیت به شما ارائه می شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص دستگاه وی آر افو نحوه تولید آن و همچنین اطلاع از قیمت دستگاه وی آر افبه وب سایت مهتاب گستر مراجعه نمایید.

برای ثبت سفارش با ما در تماس باشید: 09127883721 – 66706377 – 66709528

 

سپاس از سایت یو آپلود

دستگاه وی آر اف