سفارش تبلیغ
صبا ویژن

روف تاپ پکیج چیست؟

 

روف تاپ پکیج

روف تاپ پکیج

روف تاپ پکیج یا پکیج روف تاپ یکی از سیستم ها تهویه مطبوع می باشد که دستگاه هایی کاملا یکپارچه هستند و برای فضا های مختلف مورد استفاده و بهره برداری قرار میگیرند. روف تاپ پکیج ها عمل گرمایش، سرمایش، فیلتراسیون و تنظیم رطوبت هوا را انجام می دهند. به دستگاه روف تاپ پکیج، دستگاه پکیج یونیت نیز گفته می شود. این دستگاه ها برای کارخانه ها، سوله ها، ورزشگاه ها، مساجد، فروشگاه ها و سینما ها بسیار کاربرد دارند  .

نحوه عملکرد روف تاپ پکیج

روف تاپ پکیج دارای انواع گوناگونی است که هر یک قابلیت منحصر به خود را شامل می‌شود. برای نمونه در روف تاپ پکیج‌ های معمولی کویل‌ های کندانسور در اطراف کمپرسور قرار دارند و مبرد به صورت گاز به کمپرسور منتقل می‌شود. با فشرده شدن مبرد در کمپرسور، فشار هوا افزایش می ‌یابد و طی یک سری مراحل مبرد حرارت را در کمپرسور از دست داده و انتقال بهتر میان حرارت مبرد و هوا از طریق فین‌ های فلزی درون کندانسور انجام می ‌شود. در نتیجه حرارت ایجاد شده از دریچه دستگاه خارج شده و سبب جریان هوای تازه می ‌شود.

همان طور که به آن اشاره شد، دستگاه پکیج یونیت دارای انواع گوناگونی است که برخی تنها کاربرد گرمایشی دارد و بدخی دیگر نیز علاوه بر کاربرد گرمایشی، کاربرد سرمایشی را نیز شامل می شوند. این گونه پکیج ‌های یکپارچه با دو کارکرد، معمولا بر روی پشت بام‌ ها نصب و راه اندازی می ‌شوند. البته ناگفته نماند که آب گرم از طریق موتورخانه و یا یک مبدل حرارتی به دستگاه انتقال داده می‌ شود. به این صورت که این نوع مدل به صورت یک فن به درون ساختمان انتقال داده شده و در نتیجه سبب جریان هوای تازه و مطبوع می‌ شود.

سیکل برودتی موجود در هواساز از مولفه های مختلفی تشکیل شده که به این شرح هستند:

·        کمپرسور ها

·        مبدل هوایی

·        کندانسور هوایی

بعد از این که بخار مبرد در روف تاپ به تراکم رسید و وارد بخش کندانسور شد، دمای آن کاهش پیدا می کند، این کاهش دما با چگالیده شدن شدن مبرد همراه است. مایع مبردی که چگالیده شده در مرحله بعدی وارد بخش هواساز دستگاه می شود، و از شیر انبساط روف تاپ پکیج می گذرد. این مایع مبرد خنک بعد از عبور شیر انبساط وارد کویل سرمایش می شود. مبرد در مرحله آخر بعد از سرد شدن و دریافت گرمای موجود در هوای تبخیر شده، دوباره به بخش کندانسینگ دستگاه برمی گردد و وارد کمپرسور پکیح روف تاپ می شود.

ظرفیت روف تاپ پکیج

دستگاه روف تاپ پکیج، در ظرفیت ‌های مختلفی طراحی و تولید می ‌شوند. اما به طور معمول ظرفیت روف تاپ پکیج در بازه 3 الی 100 تن تبرید می باشد.

مشخصات و کاربرد های روف تاپ پکیج

اجزای داخلی روف تاپ پکیج شامل یک چیلر هوا خنک، کویل حاوی مبرد، کویل آب گرم، فن، فیلتر و تجهیزات رطوبت زنی می شود. در حالت سرمایش، چیلر تراکمی هوا خنک کار کرده و مبرد را به کویل حاوی مبرد (اواپراتور) ارسال می کند و فن با چرخش خود و عبور دادن هوا از اطراف کویل، منجر به کاهش دمای هوا می شود. در حالت گرمایش نیز آب گرم باید از موتورخانه یا دستگاه پکیج دیواری و ... به کویل آب گرم ارسال و فن با چرخش خود این بار دمای هوا را افزایش دهد. دستگاه پکیج یونیت نیز سه کانال هوای رفت، هوای برگشت و هوای تازه دارد.

اتصال کانال در روف تاپ پکیج ها به شرح زیر می باشد:

هوای رفت

دستگاه پکیج یونیت تنها باید به شبکه کانالی وصل شود که ابعاد آن مطابق با نقشه های تایید شده باشند.

·        استفاده از یک واسطه انعطاف پذیر جهت اتصال شبکه کانال به روفتاپ پکیج

·        استفاده از یک واسطه صلب بین شبکه کانال و دستگاه هواساز

هوای برگشتی

می توان کانال هوای برگشتی را مستقیما یا از طریق یک واسطه انعطاف پذیر به دستگاه روف تاپ پکیج یا به بدنه دستگاه یا در صورت وجود، به دمپر هوای برگشتی متصل کرد.

مزیت های روف تاپ پکیج

·        نگهداری آسان

·        راندمان کاری بالا

·        اقتصادی و کم هزینه

·        نویز و صدای بسیار کم

·        منعطف با شرایط مختلف

·        افزایش راندمان سرمایشی

·        قابلیت سرمایش و گرمایش

·        کاهش مصرف انرژی نسبت به چیلر

·        عدم نیاز به لوله کشی جهت آب سرد

·        قابلیت تنظیم دمایی با بازه بسیار نسبت به سیستم چیلر

·        قابلیت تنظیم رطوبت محل با استفاده از سیستم های هیت پایپ یا پیش سرد کن

بارز ترین ویژگی های روف تاپ پکیج

·   راندمان انرژی در روف تاپ نسبت به چیلر و هواساز مستقل بهتر است، چرا که جریان سرد مبرد به طور مستقیم وارد بخش کویل دستگاه می شود. این کار باعث می شود مصرف برق در دستگاه کاهش پیدا کند، با کاهش مصرف برق هزینه پروژه شما نیز کاهش می یابد.

·   روف تاپ هایی که بازار عرضه می شوند، ظرفیت هایی معادل 35000cfm دارند، روف تاپ ها به دلیل داشتن دستگاه های بزرگ و یکپارچه ظرفیت شان تا این حد تعریف شده است. ظرفیت برودتی برخی از روف تاپ ها به دلیل شرایط اقلیمی محیط به 370 kw می رسد. اگر به دنبال یک روف تاپ پکیج برای پروژه سنگین هستید، بهتر است دستگاهی را انتخاب کنید که ظرفیت بالایی داشته باشد، البته برای خرید دستگاه ظرفیت بالا باید هزینه بیشتری را پرداخت کنید.

·   خرید یک روف تاپ برای فرد کم هزینه تر از خرید دو دستگاه کندانسینگ و هواساز است، چرا که روف تاپ پکیج مجموعه ای کامل از هر دو این دستگاه ها است. برای نصب این دستگاه نیازی به لوله کشی خط مایع طویل ندارید و این یعنی کاهش هزینه های مصرفی فرد، البته یکی دیگر از عواملی که سبب می شود خرید روف تاپ پکیج به صرفه باشد، نبود مبدل های آبی است. در پکیج روف تاپ به جای استفاده از مبدل های آبی گران قیمت از کمپرسور های کوچک کم هزینه تر استفاده می کنند.

اقلیم مناسب برای روف تاپ پکیج

برخی از انواع سیستم روف تاپ پکیج برای شرایط آب و هوایی گرم و خشک طراحی شده ‌اند. در حالی که طراحی برخی دیگر برای شرایط مرطوب و بارانی مناسب است. پکیج یونیت باید مناسب با اقلیمی که قرار است در آن نصب شود، طراحی شود. در غیر این صورت از آن جایی که پکیج در تماس با عوامل بیرونی است این امکان وجود دارد که به بسیاری از قسمت ‌های آن آسیب جدی وارد شود.

تعمیرات و نگهداری روف تاپ پکیج

تعمیرات و نگهداری از روف تاپ پکیج ‌ها بسیار ساده و کم هزینه است. کار کردن با این سیستم ها بسیار ساده است. تکنسین ‌هایی که برای بازرسی دستگاه یا تعمیر و تعویض قطعات مراجعه می ‌کنند به راحتی می‌ توانند داخل دستگاه دسترسی داشته باشند.

قیمت روف تاپ پکیج

قیمت روف تاپ پکیج یکپارچه، تحت تاثیر قیمت چیلر و هواساز می باشد. مشاوره رایگان، فروش مستقیم از درب کارخانه با استاندارد های روز دنیا و همچنین خدمات ویژه از افتخارات ما به هموطنان عزیز می باشد. مشتریان گرامی می توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت مهتاب گستر رجوع نمایید و همچنین جهت استعلام قیمت روف تاپ پکیج می توانید با ما مهندسان و متخصصان ما در ارتباط باشند.

تلفن های تماس: 09127883721 – 66706377 – 66709528